به گزارش روابط عمومی شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان به نقل از صدا و سیما ، پزشکان نگران هستند که آیا ویروس کرونا ممکن است مانند آنفولانزا باشد که هر سال به واکسن جدیدی احتیاج دارد یا خیر، هم به این دلیل که این ویروس سریع جهش می‌کند و هم به دلیل این‌که ایمنی در اثر واکسن به سرعت از بین می‌رود.

ایان هایدون، متخصص ارتباطات دانشگاه واشنگتن، سال گذشته در آزمایش واکسن ویروس کرونا کمک کرد. او در حال آزمایش نسخه اصلاح شده آن واکسن است که جهت مبارزه با یک نوع جدید و مسری‌تر، طراحی شده است.
اگرچه شواهد اولیه نشان می‌دهند که ایمنی در برابر واکسیناسیون علیه ویروس کرونا محافظت طولانی‌مدت را ایجاد می‌کند، تولیدکنندگان واکسن شروع به ساخت و آزمایش نسخه‌هایی از واکسن‌های خود کرده‌اند که از انواع ویروس محافظت می‌کنند.
این شامل نسخه B.۱.۳۵۱ است که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی دیده شد و دارای جهشی است که به نظر می‌رسد کمی از پاسخ ایمنی انسان فرار می‌کند.
آخرین گزارش از سازنده واکسن فایزر نشان می‌دهد افرادی که در آفریقای جنوبی واکسن را دریافت کرده‌اند، پس از تبدیل شدن ویروس غالب B.۱.۳۵۱ به گردش خون، همچنان در برابر عفونت، محافظت می‌شوند.
اسکات هنسلی، ایمونولوژیست و متخصص واکسن در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: این واکسن هنوز به اندازه کافی مطابقت دارد تا از افراد محافظت کند.
البته سازندگان واکسن ریسک نمی‌کنند. آزمایشی که هایدون در آن شرکت کرد، دوز سوم واکسن مدرنا است که به منظور محافظت خاص در برابر جهش B.۱.۳۵۱ طراحی شده و همچنین برای بررسی این‌که آیا این پاسخ ایمنی تقویت شده، هم ایمن است و هم مزایایی را به همراه دارد یا خیر.
گزارشی که ماه گذشته از سوی فایزر منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که هر دو دوز را دریافت می‌کنند، حداقل شش ماه از ایمنی بالایی برخوردار هستند. کارشناسان می‌گویند این به آن معنا نیست که ایمنی در شش ماه متوقف می‌شود. این به آن معنی است که قدیمی‌ترین داوطلبان که در آزمایشات دنبال شده‌اند تاکنون به مدت ۶ ماه مصون بوده‌اند.
هنسلی به سی. ان. ان گفت: عجیب نخواهد بود اگر یک سال دیگر متوجه شویم این واکسن‌ها هنوز پاسخ ایمنی قوی‌ دارند. ممکن است این واکسنی باشد که تنها یک بار تزریق می‌کنیم.
این موضوع باعث می‌شود که واکسن شباهت بیشتری به واکسن ضد سرخک داشته باشد تا واکسن آنفولانزا. واکسیناسیون علیه سرخک در ۹۶ درصد افراد یک بار برای همیشه از عفونت محافظت می‌کند.
بر اساس گفته این شرکت، محافظت در برابر واکسن دو دوزه فایزر حتی در ماه ششم بالاتر از ۹۱ درصد است. کارشناسان می‌گویند، این نشان می‌دهد هر دو واکسن فایزر و مدرنا پاسخ طولانی‌مدت برای ایمنی بدن دارند.
هنسلی می‌گوید که فناوری استفاده شده در هر دو واکسن یعنی تحویل ماده ژنتیکی معروف به RNA پیام‌رسان یا mRNA، بسیار قوی است.
هنسلی که آزمایشگاه او سال‌ها آزمایش واکسن‌های mRNA تجربی را انجام داده است، گفت: پاسخ‌های آنتی‌بادی استخراج شده از سوی این واکسن‌های mRNA بسیار زیاد است. آن‌چه در مدل‌های حیوانی با سایر واکسن‌های mRNA که قبلاً آزمایش شده است، می‌دانیم، این است که پاسخ‌های آنتی‌بادی، عمر بسیار طولانی دارند و با گذشت زمان، کاهش نمی‌یابند.
در حالی‌که واکسن‌های ویروس کرونا جدید هستند، فناوری mRNA سال‌ها است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد و جهت ساخت واکسن علیه ویروس آنفولانزا، ابولا و زیکا استفاده می‌شود.
هایدون نمی‌داند که آیا میزان مصونیت او در اثر نخستین دوز تزریق، یک سال قبل است یا خیر. آن‌چه او می‌داند، این است که نمی‌تواند طوری رفتار کند که گویا کاملاً مصونیت دارد؛ بنابر این، او هنوز هر زمان که بیرون می‌رود، ماسک می‌زند و از سفر رفتن خودداری می‌کند.
هایدون گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر افراد واکسینه نشده‌اند. این واقعیت که خود شما واکسینه شده‌اید، چیزی را تغییر نمی‌دهد.
او افزود: ما هنوز باید اقدامات احتیاطی مشابه با یک فرد واکسینه ‌نشده را انجام دهیم. اگرچه مراجعه به بیمارستان بسیار کاهش یافته، اما انتشار ویروس یک نگرانی اساسی است. جمع‌آوری داده‌ها نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده، ویروس را نیز بسیار کمتر منتقل می‌کنند و این کشف اخیر، نشانه بسیار خوبی است.