با رشد فزاینده بازار ابر (کلود)، موج آتی ابر توزیعشده میتواند نحوه استقبال کسب و کارها از تکنولوژیهای نوظهور را پایهریزی کند.
به گزارش روابط عمومی شرکت پیشخوان خدمات دولت به نقل از سیودایو، دیوید اسمیت، نایب رریس گارتنر، در طی کنفرانس زیرساخت IT، عملیاتها و استراتژیهای ابری گارتنر گفت: «ابر قطعا توانسته است، به خاطر توانائیش در مقیاسدهی و تقویت تابآوری و افزایش سرعت، اهمیت خود را در طی این دوران بلاتکلیفیها به اثبات برساند.»
محیطهای ابر ترکیبی، چندابری و رایانش لبه، با رشد 17 درصدی سالانه ترکیبی در بازار ابر، عرصه را برای ظهور یک مدل توزیعشده فراهم آوردهاند، ولی، از دیدگاه اسمیت، تدوین استراتژی از سوی کسب و کارها برای آینده نیازمند یک استراتژی ابری روشن برای تحقق سوددهی است.
اسمیت گفت: «ابر عمومی اکنون یک مدل مرجح است و قطعا در حال تبدیل شدن به یک مدل فراگیرتر و توزیع شدهتر است و امکان وقوع تمام کارهای بزرگ بعدی از جمله تحقق مدل کسب و کار قابل ترکیب را فراهم میآورد.»
تعریف گارتنر از «قابل ترکیب بودن» تطابقپذیری آنی، تابآوری و چالاکی کسب و کار دیجیتالی است. ابر، خط مبنایی برای بسیاری از تکنولوژیهای نوظهور، همچون اینترنت اشیاء، دادهای بزرگ (بیگ دیتا)، کوانتوم و AI، نیز هست.
اسمیت توضیح داد که کسب و کارها، به کمک ابر توزیعشده، سرویسهای ابری عمومی پخش شده در مکانهای فیزیکی مختلفی را دریافت میکنند «در حالی که کنترل، عملیات، هدایت و تکامل این سرویسها همچنان بر عهده ارائهدهنده فناوری ابری عمومی باقی میماند.»
بنا بر پیشبینی گارتنر، تا سال 2024 بیشتر پلتفرمهای خدمات ابری دستکم برخی از سرویسهای ابری توزیعشده را فراهم خواهند آورد که در نقطه مورد نیاز اجرا میشوند.
ابر توزیعشد بر روی یک زنجیره پیوسته قرار میگیرد و میتواند دربرگیرنده ابر عمومی درجا، ابر مخصوص مناطق پرتراکم، ابر لبه موبایل 5G، ابر لبه IoT یا ابر لبه شبکه میشود.