به گزارش روابط عمومی شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان و به نقل از techradar، برخی کمپانیها در حال حاضر از نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور تولید محتواهای ساده (کپی وبسایت، توضیحات محصول، پستهای شبکههای اجتماعی و…) استفاده میکنند و به این ترتیب از دردسر نوشتن راحت شده اند. اما این مفهوم تا کجا گسترش مییابد؟
درک اینکه چگونه میتوان به ماشین یاد داد که از قوانین دقیق دستور زبان پیروی کند و بر اساس اطلاعات ارائه شده متنی را بسازد، آسان است. ایده این که هوش مصنوعی ممکن است بتواند بر اساس درک مخاطب موثرترین کلمه را برای یک موقعیت خاص به کار ببرد نیز قابل فهم است.
با این حال تصور اینکه چگونه میتوان به مدلهای هوش مصنوعی ظرافت سبکهای نوشتاری و قالبهای پیچیدهتری را آموخت، دشوارتر است. بر همین اساس این که یک هوش مصنوعی بتواند رومانی طولانی با شخصیتهای زیاد و عمیق نگارش کند، بیش از حد انسانی است.
با این وجود ورود رسانههای مصنوعی در وهله اول، با در دسترس بودن منابع محاسباتی بسیار زیاد و گامهای رو به جلو در زمینه هوش مصنوعی امکان پذیر شد. به این ترتیب میتوان از ورود هوش مصنوعی به زمینههای جدید تری فکر کرد که تا امروز در اختیار انسانها نبوده است.
برای مثال یک هوش مصنوعی متن باز به نام GPT-3 توانسته است تا نشانههایی از خلاقیت را از خودش نشان بدهد که اندکی ترسناک است. وقتی که این هوش مصنوعی درباره داستانهای دکتر زوس، تسلا و ایلان ماسک و ارزش سهام ورودیهایی را دریافت کرد، توانست تا یک شعر بسیار جالب درباره ایلان ماسک بسراید.
این امر نشان دهنده این است که هوش مصنوعی متن باز در آینده میتواند در زمینه خلاقیت از این نیز پیشی بگیرد و افق عرضه GPT-4 چندان از ما دور نیست و به همین دلیل نیز با توجه به متن باز بودن این پروژه میتوان انتظار داشت که تعادل مابین هزینه و منافع آن به خوبی مدیریت شود و در نتیجه این امر، رسما میتوان انتظار جهشی بزرگ در این زمینه را داشت.
با این حال و با توجه به نگرانیهای بشر در زمینه غلبه هوش مصنوعی بر انسان، باید دید که چه نوع سدهایی در مسیر این پیشرفت نرمافزاری قرار خواهد گرفت و در نهایت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به چه سرنوشتی دچار خواهد شد ولی چیری که نشانههای امروزی نشان میدهند این است که به زودی خلاقیت دیگر در انحصار انسان نخواهد بود.