Liquid Mode قابلیت جدیدی است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به‌منظور خوانا کردن فایل‌های PDF در نمایشگرهای کوچک نظیر نمایشگر گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند.

مطالعه‌ی فایل‌های PDF در نمایشگرهایی که ابعاد کوچک دارند، کار بسیار سختی است. حال که به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا، افراد بسیار بیشتری در سراسر دنیا به‌منظور انجام فعالیت‌های کاری و شخصی، وابستگی بیشتری به دنیای دیجیتال پیدا کرده‌اند، ادوبی با معرفی ابزاری ویژه قصد دارد این مشکل را رفع کند. ادوبی ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چند سال است تلاش می‌کند قابلیت‌های نشئت‌گرفته از ابزار هوش مصنوعی Adobe Sensei را به پی‌دی‌اف‌خوان خود بیاورد.

نخستین قابلیتی که برپایه‌ی Adobe Sensei طراحی شده، با اصطلاح «حالت مایع» (Liquid Mode) شناخته می‌شود. حالت مایع با اتکا بر فناوری هوش مصنوعی و استفاده از ابزار Sensei، به‌صورت خودکار فرمت متن‌ها، تصاویر و جدول‌های موجود در فایل‌های PDF را با درنظر گرفتن ابعاد صفحه‌نمایش، برای گوشی‌های هوشمند تغییر می‌دهد. با درنظر گرفتن اینکه قدمت فرمت PDF به تقریبا ۳۰ سال می‌رسد، طبیعی است که این نوع فایل‌ها با دستگاه‌های مدرنی همچون گوشی‌های هوشمند سازگاری کاملی نداشته باشند.

اسکرین شات قابلیت ادوبی Liquid Mode

گزینه‌‌ی مربوط به Liquid Mode به بخش بالایی رابط کاربری Adobe Acrobat Reader اضافه می‌شود. به‌هنگام کلیک روی این گزینه، Sensei در پس‌زمینه سراغ استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌رود تا سند PDF را تحلیل کند و آیتم‌های مختلف موجود در آن را تشخیص دهد.

ابزار Sensei می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی،‌ تیترهای درون متن را بزرگ‌تر کند؛ این ابزار مطمئن می‌شود که فایل PDF در نمایشگرهای کوچک‌تر نظیر نمایشگر گوشی‌های هوشمند بدون نیاز به بزرگ‌نمایی، قابل‌خواندن باشد. Sensei همچنین می‌تواند بخش‌های کوچک تاشو و گسترش‌پذیر سندی را که درحال مطالعه‌ آن هستید جدا کند و باعث شود امکان جست‌و‌جو در متن فایل موردبحث وجود داشته باشد. اگر بخواهید سند را خواناتر کنید می‌توانید به‌صورت دستی سراغ تغییر ابعاد فونت و فاصله‌ی بین خطوط و کلمات بروید.

ادوبی به‌هنگام معرفی قابلیت Liquid Mode مدعی شد تحقیقاتی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها از خواندن اسناد PDF طولانی در گوشی‌های هوشمند دست کشیده‌اند و حتی تلاش نکرده‌اند بسیاری از اسناد را در گوشی باز کنند. ازطرفی ۷۲ درصد از کسانی که در تحقیقات شرکت کردند، گفتند اگر مطالعه‌ی فایل‌های PDF در گوشی‌های هوشمند ساده‌تر باشد، تلاش می‌کنند با گوشی بیشتر کار کنند. ادوبی در همین راستا قابلیت Liquid Mode را معرفی کرد تا سراغ حل مشکل یادشده برود. ادوبی در بیانیه‌ی خود به‌صراحت اعلام کرد Liquid Mode فعلا روزهای اولیه‌ی خود را می‌گذراند و به‌مرور زمان پیشرفته‌تر خواهد شد.

درحال‌حاضر قابلیت Liquid Mode در اپلیکیشن رایگان Adobe Acrobat Reader برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS دردسترس قرار دارد. ادوبی از چند ماه پیش در سکوت خبری کامل، آزمایش‌های خود را روی Liquid Mode را آغاز کرده بود. همچنین ادوبی می‌گوید قابلیت موردبحث روی کروم‌بوک‌هایی که از گوگل پلی استور پشتیبانی می‌کنند کار خواهد کرد و درنهایت برای رایانه‌های دسکتاپ و مرورگرهای وب هم دردسترس قرار خواهد گرفت. یکی از اعضای ارشد ادوبی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی تک‌کرانچ اعلام کرد او و اعضای تیمش درحال ساخت نوعی API ویژه هستند که باعث می‌شود قابلیتی شبیه به Liquid Mode به اپلیکیشن‌های غیر ادوبی نیز اضافه شود.

زمانی‌که فایل PDF را در Acrobat Reader باز کنید، این اپلیکیشن شروع‌به بررسی آن می‌کند تا امکان سازگاری با قابلیت Liquid Mode را بفهمد؛ اگر فایل PDF شما با Liquid Mode سازگار باشد، گزینه‌ی مربوط به این قابلیت فعال می‌شود. همین‌که روی گزینه ضربه بزنید، فایل شما به سرورهای ابری ادوبی فرستاده می‌شود و پردازش‌های مختلف روی آن انجام می‌گیرد.

روابط عمومی شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان