رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفت: در برخی مناطق پرتراکم تهران، استفاده از ماسک کمتر از ۳۵ درصد است که البته میانگین استفاده در استان؛ حدود ۵۵ درصد می‌باشد.

استفاده 35 درصدی  از ماسک در نواحی پرتراکم تهرانبه گزارشروابط عمومی شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان به نقل از خبرگزاری صداو سیما ، دکتر علیرضا زالی در ارتباط زنده با خبر ۱۸:۳۰ شبکه پنجم سیما در پاسخ به سؤالی درباره ادامه محدودیت‌های تهران در هفته آینده افزود: بر اساس گزارش‌های میدانی همکاران ما و همچنین گزارش‌های صدا و سیما، با وجود تأکید و تصریح ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان تهران و همچنین استانداری تهران، بسیاری از موارد بهداشت کرونا رعایت نمی‌شود و از آن تخطی می‌شود.
وی گفت: به همین علت با توجه به جلسه‌ای که دیروز با وزیر کشور و استاندار تهران داشتیم، قرار شد ابعاد نظارتی برای اجرای شیوه نامه‌ها به خصوص دستورالعمل‌های ستاد تهران بیشتر توجه و با اعمال قوانین مربوطه و جریمه‌های بازدارنده، زمینه اجرای این موارد، فراهم شود.

دکتر زالی افزود: از مردم می‌خواهیم با مشارکت خود، مشاغلی را که با محدودیت تعطیلی مواجه هستند اگر احیاناً تخطی کردند به ستاد تهران یا به معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران معرفی کنند تا موضوع پیگیری شود.

وی گفت: طبیعتاً یک هفته محدودیت از نظر اپیدمولوژیک تأثیر چندانی ندارد و با توجه به دوره نهفتگی بیماری که دو هفته است، حداقل زمان اعمال هرگونه محدودیت حداقل دو هفته باید باشد و طبیعتاً از هم اکنون درخواست تمدید و استمرار این محدودیت‌ها را حداقل برای یک هفته دیگر داریم.

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران افزود: موضوع اعمال جرایم هم در دستور کار ستاد ملی خواهد بود و امیدواریم در نامه‌ای که با امضای استاندار تهران خطاب به وزرای کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشتیم و در آن درباره جلوگیری از تردد خودرو‌های غیربومی تأکید شده است، اجرایی شود.

دکتر زالی همچنین استفاده از ماسک را شرط لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا خواند و گفت: شرط مهم برای سرایت نکردن این بیماری، موضوع فاصله گذاری اجتماعی است و بدون ایجاد فرایند‌های مورد نظر در بحث فاصله گذاری، زدن ماسک اگرچه کمک کننده است، اما راه حل قطعی نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم چگونه اصناف متخلف را اطلاع رسانی کنند؟ افزود: در زمانی که بازگشایی اصناف اتفاق افتاد، همه اصناف موظف به نصب بارکد شدند و اگر ارباب رجوع متوجه تخلفی می‌شد می‌توانست آن بارکد را با تلفن همراه اسکن کند و به معاونان بهداشت خبر دهد و موضوع از طریق سامانه ۱۹۰ هم قابل انتقال بود.

وی گفت: مدیران و مسئولان مراکز پر تردد مانند پاساژها، اماکن عمومی و برخی موارد که حجم بیشتری از تراکم جمعیت در آن وجود ندارد نیز باید با مسئولان بهداشتی همکاری کنند و مسئولیت اجرای شیوه نامه‌ها را بپذیرند.

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران درباره آمار فوت شدگان ۲۴ ساعت گذشته تهران هم گفت: تعداد فوتی‌های تهران که با تشخیص کرونا فوت شدند ۱۱۶ مورد بود که البته بر اساس معیار‌های ما کسانی که فوت می‌شوند و بر روی پرونده بالینی هایشان آزمایش پی سی آر مثبت بوده است حدود ۷۰ نفر بوده اند، اما مجموع فوتی‌ها ۱۱۶ نفر بود.